Sommar, sommar, sommar.

Hej!

Nu sitter jag i värmen och längtar efter sommarens tågluff. Flyg är beställt till Krakow och hem från Istanbul, för det blir östeuropa-isch iår. Jag är lite sådär semi-duktig och det kommer nog att bita mig senare, men jag tror att jag vet vad jag måste göra iaf, även om allt alltid kommer kräva mkt mer tid och arbete än jag tror (vilket är ganska mkt).

Krakow ja, med Ryanair. Vi har ju varit väldigt duktiga och överlag skaffat väldigt billiga flygbiljetter, enkel från istanbul för 740/pers och enkel till krakow för totalt, efter många, många om och men för ca 240/person.

Jag är ju ett fan av prisjämförelsesajter, men där kommer sällan flygbolag upp, oftare resebyråer. Resans start i Krakow är något jag nu, efter att ha läst in mig på staden lite grann, ser fram emot väldigt mycket. Innan visste jag bara att det var en gammal fin medeltidsstad i södra Polen dit man kunde åka för under 200 kr med Norwegian.

När vi till slut bestämde oss för Krakow (istället för en tidigare favorit, Berlin) så fanns inte det jättebilliga priset kvar, däremot fanns det resor för 450. På prissajterna hittdes inget under 1000-lappen per person. 

Då kom jag på att jag någonstans i mina efterforskningar läst att Ryanair trafikerade stället. Det blev ju då ifrån "Stockholm" Skavsta men ändå (vi hade tänkt åka fr huvudstaden). Så fanns det på Ryanairs hemsida - Special offer - beställ inom ett dygn och åk till Krakow (eller en rad av andra centraleuropeiska städer) för endast 49 kronor! Och då kostade ju biljetten 0 kronor, det var ju bara skatter och avgifter.

För bra för att vara sant tänkte jag, och när vi till slut bestämde oss och jag faktiskt satt efter dygnets slut och skulle bestämma (På Phileas Fogg-vis utnyttjade vi jordens indelning i tidszoner och britternas en timmes seghet).

Fast det var ju för bra för att vara sant förstås. Ska man ha med sig bagage iaf, våra väskor är ju lite för stor för handbagage och check in bagage kostade 165 kr extra per person (per väska om jag inte missminner mig.) Då kom Boby på den klockrena idén "boka ett säta åt väskan då!"

Sagt och gjort. Så nu vet man vilket flygbolag man ska välja om man vill resa med fina gitarrer i planet!

Det var ju bara det att det är nya regler med vätska. Man får bara ha med sig en dl var (i tillslutbar, genomskinlig, plastpåse), så det var ju kört. Smarta som vi var beställde vi då ett extrasäte för min väska och en check in för Annas. Då kunde vi ju dela upp sakerna, alla vätskor i Annas och all elektronik (som man måste ha i planet) i min.

Sedan var det ju onlineincheck som gällde, för vill man checka in på flygplatsen kostar ju det över 100 kronor extra per person.

Smart va?

Bara att det tillkommer ju naturligtvis mer. 55 kronor per person i "expeditionsavgift" om man inte har Visa Electronkort (vem har det? Och det funkade inte att lura de att mitt vanliga Visa var det). Så det var ju 165 spänn där också!

Sedan kan man ju få gå in först i planet också, för 35 spänn per person, + reseförsäkrning, osv. Behöver jag säga att vi dissade detta?

Så 50 kronor per person blev hastigt och mindre lustigt ca 240 (50 + halva annas incheckade väska + halva den extra stolen + 55 kronor "exbeditionsavgift", och halva detta för extrasätet). Vi tjänade ändock lite grann på den avancerade bokningen och trots allt var ju alltihop ändå jättebilligt förstås:)

Ha en underbar försommarkväll!

Frey

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Tågluff i år igen? <:

Själv ska man till Tyskland på torsdag och Rumänien den 16 :D!

2009-05-03 @ 22:41:56
URL: http://inverness.blogg.se/
Postat av: maja

duktig blor! reseförsäkring ingår ju dessutom med stor sannolikhet i hemförsäkringen?

2009-05-03 @ 23:20:02
URL: http://screenager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0