Äntligen - ett axplock

Hej!


Här kommer ett litet plock.... skrivet från torsdagen den 5:e Mars och framåt. Håll till godo.


SISTA DELFINALEN


Lördagens festival var enligt mig den mest svårtippade hitillls. Många höll måttet och bidragen var sinsemellan väldigt olika. (Detta skrevs ju alltså efter sista delfinalen)


Agnes. Någon sorts fusion mellan gammaldisco/soul och nydisco. Alltså Diana Ross goes eurotrance? Detta, tillsammans med ganska ytliga och lättrallade texter verkar vara Vänersborgstösens nya koncept. Det har ju visat sig fungera väldigt bra, och även om detta inte var riktigt lika bra som hennes två sista hits så blir det förstås väldigt farligt. Sen är jag lite kluven över den glittriga discokroppsstrumpan med skärp. Jag får säga njaa. Men - låten är bra och produktionen är feeet, så trots att hon inte riktigt känns som en fullt utvuxen stjärna än så blir det....andra chansen!


Star Pilots. Det gick ut starkt, och blir bara bättre. Star Pilots har även de verkligen hittat sitt sound, det här känns i princip som samma låt som deras genombrottshit In The Heat Of The Night. En blandning av 80-talets hårdare mainstreampopproduktioner och modern euronånting. Fast den här gången har gamla Fame Factory-hjälten Becker plankat lite för mycket. Versen är ju Eye of the Tiger i princip rakt av, och första halvan av refrängen är faktiskt precis Waiting For A Star To Fall. Fast sämre förebilder kan man ju ha, och det är faktiskt inte alltid medvetet, även om denna är solklar. Dessutom är det mesta i festivalen lite för likt något annat, för annars skulle det inte funka. Men... En riktig dänga! Han sjunger bra, den falska pilothistorien är tillräckligt corny för att funka...Globen! (Jag har hört att den är snodd från en Velvet-låt också, men då har nog Velvet-upphovsmännen plankad från Boy Meets Girl också!)


Susanne Alfvengren. Så fick vi andra halvan av duon som gjorde en så jättefin ballad för typ 20 år sedan. Jag är ledsen, men Bobby/Pling/Wikström börjar kännas lite gammalt och Bobbys patenterade ballad är lite passé. Precis som sångerskan. Fast... Björkman vill bredda publiken och hon gör det bra. Det känns ju faktiskt som att detta egentligen var en betydligt mer naturlig kombo än Bobby/Molly till exempel. Lite folkmusiksfeeling över denna traditionella schlagerballad. Men... Funkar inte. Den mogna publiken räddar upp den till en hedrande 7:e plats.


Anna Sahlene (Sahlin??) & Maria Haukaas Storeng. Här har vi då Björkmans dream team-duo av en gång Estlandsvinnande bullerbyflickan Anna och Norges fjolårsvinnare (5:a Eurovision) Maria. Norskans låt är ju fortfarande en standard och totalt utjatad på Mix Megapol.

Hur som helst; Detta var på förhand väldigt spännande. Versen bygger upp till något stort, och refrängen är... bra. Men seg? Det var faktiskt en liten besvikelse, även om låten är jättebra tror jag inte det håller. En vild gissning är att den placerar sig bäst av de tre som inte går till andra omgången (där två dueller ska avgöra slutresultatet bla bla bla... ni fattar?). Alltså plats nummer 6.


Thorleifs. Vilken dänga! En riktigt bra dansbandslåt som säkerligen kommer att regera både på svensktoppen och på dansgolven de närmaste åren. Det är svårt att låta bli att nynna med och klappa händerna... Även om den åsikten kommer att få majoriteten av bloggens läsare att vilja avliva mig. Återigen ett breddande inslag som kommer att röstas på av den "mogna" publiken. Svårtippat, men den kan bli farlig... Jag chansar på andra chansen.


Sarah Dawn Finer. Bra och oerhört "stor, mäktig, pampig" ballad. Versen är bra men sedan förstår jag inte riktigt tonartsbytet in i refrängen? Men väl där blir det försttås större och större och större. Hade det varit i ett annat sammanhang hade jag tyckt att detta, och förstås tonarts"lyftet" skulle ha varit LITE för pretentiöst. Fast detta är ju Melodifestivalen. Trots allt är denna låt inte riktigt lika direkt och infectious som hennes bidrag för två år sedan I remember love. Därför är det med osäkerhet jag tippar...globen?


Malena Ernman. Funkar detta? Här får vi se det bästa vi kan komma med i detta landet rent sångmässigt i någon sorts Kempe-eurodisco-schlager-operapop, komplett med en refräng med ohörbar text på franska. Jag tycker dock att det är tråkigt att versen går så lågt så att operadonnan låter som en vanlig, dödlig, sångerska. Även om Kempe själv fick en hit en gång i tiden med Nessum Dorma i europopversion tror jag inte att denna variant på samma tema kommer att räcka till för schlagerpubliken... Jag chansar på...5:e plats


Så en liten kommentar om mörkrets makt... Plus mitt bästa tips.


MÖRKRETS MAKTER (skrivet 10-13 Mars)


Har ni hört någon schlagerlåt på radion? Vilken?


Tydligen så har låtarna (skivan) sedan ganska många år tillbaka släppts innan själva finalen. Men har låtarna släppts till radio? Jag vet inte, men jag kan inte minnas mig att jag retat mig så mycket på detta fenomen tidigare.


Kanske är det för att min sambo (absolut inte jag) lyssnar på mix megapol på morgonen. Att jag förr inte varit så utsatt för eländet.


Ni vet säkert att de mest populära låtarna på REKLAMradio (för det är det jag pratar om, i Skövde Mix och Rix) spelas över 300 ggr per månad. Och jag vågar påstå att sedan låtarna (bara vissa?) släpptes till radio för en dryg vecka sedan kommer vissa väl valda schagerdängor upp i något fler än 10 spelningar per dag. Eftersom melodifestivalen trots allt är en tävling, och vinnaren ska representera Sverige i det ack så pretentiösa (om inte lika illa som den svenska uttagningen) Eurovision song contest. Jag är naturligtvis jättefånig som klagar efter som ingen bryr sig hur det går. Eller?


Själva grejen med festivalen är ju att låtarna ska vara så sjukt catchy och framförandet så underbart på alla vis att paketet sätter sig som ett smäck i alla regisrerande sinnen efter en lyssning. Så sker i den traditionella svenska uttagningen (pre-björkman) och så har skett i de allra flesta ESC (pre semifinal-för-många-vill-vara-med). Alltså; man får höra låten en gång, och det ska räcka för att den ska älskas och röstas på. Sedan kom delfinaler, andra chansen och nu dueller. Om det inte ökar spänningen så ökar det ju i alla fall intäkterna. Men det har vi redan avklarat.


Låtarnas framföranden begränsas ju ändå till att nästan kunna räknas på en hand. Men spelas de sedan i radio hundratals gånger innan finalen måste det ju påverka!?


Exempelvis har ju fucking E.M.D spelats sönder från första början. Det är inte så att jag ogillar dessa mesiga pojkar, men de kommer inte ha en chans i Eurovision, och jag vill påstå att det myckna radiospelandet ökar deras chanser i den svenska finalen. Det, tillsammans med att mina söta 10-åriga barn på sommarens familjevecka gissade "E.M.D" på frågesportsfrågan om vilken svensk grupp/artist som sålt flest plattor någonsin.


Måns har också spelats flitigt från början. De senaste dagarna har dock de flesta låtarna hörts. Även om tonvikten har varit påde nyss nämnda. Den, tydligen, stora förhandsfavoriten Caroline Af Ugglas fanns inte ens tillhanda när någon dumming önskade den i förra veckan. Nu är den som sagt favorit och spelas naturligtvis.


Återstår fortfarande att se om det hjälper eller stjälper. Hinner en låt bli uttjatad på en vecka?

Och lyssnar tillräckligt många tillräckligt mycket på radio för att det ska bli avgörande?


Så till mitt tips.


MELODIFESTIVALTIPSET (skrivet på tåget fredag13/3, ta inte detta på för stort allvar!)


Det är oerhört svårtippat iår, men jag gör ett försök. Jag försöker att lägga det mesta av mitt eget tycke utanför tipset också, så ni vet.


Agnes


Som jag sagt förut, mycket bra låt. Även om jag inte tippade globen; Som skall synas i mitt framtida inlägg om sista deltävlingen... Nåväl. Det sticker inte ut tillräckligt mycket för att räcka till seger, en topp 5-plats kan det nog bli. Det blir nog just Plats 5 jag gissar på.


Malena Ernman


Ännu en bra låt, som till skillnad från Agnes sticker ut rejält. Fantastisk sångerska, naturligtvis, och det ger säkert ett par röster extra. Jag trodde inte ens på final i deltävlingen, men den har växt faktiskt. Kanske till och med blir ganska farlig...Plats 4.


E.M.D


Även om låten, som sagts, är något bättre än den vämjeliga Jenny Let Me Love You, gillar jag inte riktigt det jag kommer att säga. Låten är överlag ganska platt och tråkig, men det myckna radiospelandet och de tre söta pojkarnas oerhörda genomslagskraft hos hela spektrat av det täcka könet gör att numret får en spets som inte går att negligera. Därför tippar jag, väldigt motvilligt, på seger. MOSKVA!


Måns


Ännu en stor förhandsfavorit (Det verkar som om alla är det). Det kommer gå bra för Måns, men han kommer inte vinna. Vann han inte med Cara Mia ska han inte vinna här, även om han då hade de oerhört lättippade vinnarna The Ark framför sig. Men det är en dänga, han är söt, och jag tror han kommer komma tvåa.


H.E.A.T.


Det går ju inte att sticka under stol med att dessa underbara pojkar är mina personliga favoriter. Dock tror jag, tyvärr, att det inte räcker... Sverige är inte moget för såhär bra band och låtar i melodifestivalen. Bara det faktum att det har behövts fem år av inskickningar för att den skulle komma med säger det mesta. Jag säger plats nummer 8.


Emilia


Den oerhörda gullighet som Emilia levererade i den första deltävlingen kommer inte på långa vägar att räcka mot de stora drakarna i finalen. Det är bara af Ugglska "hon sticker ut och är äkta"-röster som kan rädda henne. Hade hon sjungit på grekiska hade hon nog kommit sist; Nu satsar jag på att hon blir 10:a.


Sofia


Vad säger man? Jag tycker att den internationella juryn för en gångs skull gjorde ganska rätt (även om jag tycker att Amy var bättre). Låten är jättebra, grekiska kanske funkar hyfsat i öst (vad vet jag, kanske balkan iaf? och Cypern?). Dessutom skriker hela numret med trummor och hela fadderullan Eurovision. Dock vill jag nämna Indie-Antons kommentar om den internationella statusen på detta nummer. "Är inte engelska ett lite mer internationellt gångbart språk än grekiska". Mja, säger jag. Vi borde köra ryska nästa gång så de medelålders östeuropeerna förstås oss... Mycket snack om en låt som svenskarna aldrig kommer ta vidare. Grekiska liksom. Plats 11.


Sarah Dawn Finer


En stor förhandsfavorit som föll till andra chansen för att sedan återuppstå. Tydligen så brukar det inte gå bra för andra chansen-saker, och det kan man ju förstå eftersom det, om deltävlingarna är rättvisa, borde vara minst 8 nummer/låtar som är bättre. På något konstigt sätt (och enligt mediadrevet som jag tror påverkar ganska mycket) kommer det nog bli annorlunda iår. Denna enorma ballad har fått mycket publicitet och spelats en del, och om möjligt så växer den faktiskt. Plats nummer 6.


Caroline Af Ugglas


Jaa, detta är ju outhärdigt. Visst är det någonstans lite kul att vi har fått en "udda" låt i finalen. Dessutom verkar den vara stor förhandsfavorit!? Den som blev klådd av min 10:eplacering Emilia. Det är svårt, kanske har den växt så hos folket bara för att den sticker ut, helt enkelt. Bara för att den inte är ett "effektsökeri" utan bara en "vanlig låt" (cred: Norrlands-Tomas). Även om det inte är en speciellt bra vanlig låt... Det kan lika gärna gå åt helvete, men som det ser ut nu är jag tyvärr tvungen att gissa på att af Ugglas kniper tredjeplatsen.


Alcazar


Alcazar. Alltså, detta kan vara deras bästa låt någonsin i festivalen... Alltså bättre än Not a Sinner nor a Saint. Det säger en del. Men trots publicitet och att stackars Andreas ska behöva specialtillstånd för att tävla i Moskva pga sin HIV så kommer de aldrig att vinna. (Specialtillståndsgrejen är för övrigt det löjligaste på länge, tillsammans med att man ska ha barn till homosexuella på specialdagis och den brasilianska abortflickans fuzz med katolska kyrkan). Som sagt, detta kan mycket väl vara kvällens bästa poplåt, och kommer äga dansgolven länge, men här räcker det inte längre än till en 7:e plats.


Molly Sandén


Lilla söta Molly. Hon är ju så bra, och låten är jättebra. Men... Plings texter verkar ha passerat bäst före-datum, precis som Bobbys ballader. Det är lite för mesig gammeldags schlagerballad för att ha en chans tror jag. "En text med så vill Gudarna får fan inte vinna!" (cred: Norrlands-Tomas). Det kommer den inte att göra heller. Bert får försöka med en modern upptempolåt till henne nästa år. Plats nummer nio blir det till slut.


Det kommer att bli väldigt tätt, speciellt på plats 1-8, även om jag tror att det bara är de 4 första som har chans på segern... Vi får se.


Mitt tips blir alltså:

1. E.M.D

2. Måns Zelmerlöv

3. Carloline Af Ugglas

4. Malena Ernman

5. Agnes

6. Sarah Dawn Finer

7. Alcazar

8. H.E.A.T.

9. Molly Sandén

10. Emilia

11. Sofia


Over and out...'


Frey



Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej hej!

Läs gärna min blogg om allt mellan himmel och José :)

2009-03-14 @ 17:38:38
URL: http://bananvecka.blogg.se/
Postat av: Far

1. Snälla, snälla...

2. Malena

3. EMD

Ganska bra gissat så här när resultatet är klart.

Så gott som alla de andra jobbade över och var inte så närvarande... Inte så konstigt kanske med tanke på dessa bombastiska arrangemang

2009-03-14 @ 23:47:53
Postat av: carja

Jag höll på min namne!

Låten är visst bra, lyssna gärna en gång till.

Har dock inte hört den på REKLAMradion..

Undrar varför??

//SM

2009-03-15 @ 20:16:51
Postat av: maja

vem vann?

2009-03-16 @ 23:01:16
URL: http://screenager.blogg.se/
Postat av: maja

jag ser då inget nytt inlägg :(

2009-03-21 @ 12:16:17
URL: http://screenager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0