09

Del 1 - Evig Ondska

Inför det nya året ämnar jag att dela med mig av min syn på lite av den rena ondska som fritt härjar i världen.

Jag sitter hemma i lägenheten denna vackra vinterdag och försöker ringa till min kära syster som åker till Frankrike idag och blir borta i fem månader. Samtalet bryts dock med jämna mellanrum. "Tunnlar", tänker du, och jag hade faktiskt en liten idé om att hon skulle kunna åka med tåget under Hallandsåsen just i detta nu.

Nej; Hon är på centralstationen i Halmstad.

Detta får mig osökt att komma att tänka på en ondska som jag länge varit fullt övertygad om. Jag tror att det sitter en gubbe på Tele2 som slumpmässigt stänger av samtal, just bara för att företaget ska tjäna mer på uppkopplingsavgifter. Detta fenomen tordes ha blivit än mer utbrett sedan man började kunna ringa gratis till varandra.

Jag är också fullständigt övertygad om att SJ:s tåg inte försämrar mottagningen så mycket som det sägs. Det är helt enkelt så att gubben hos mobiloperatören stänger av lite fler av just samtalen på tåg. Detta för att SJ ska kunna låtsas installera "signalförstärkare" i X2000-tågen så att folk blir än mer tvungna att betala tredubbelt för resa med detta wannabe-snabbtåg.

Jag har just lämnat av min vackra sambo på just ett sådant X2000 tåg för resa till Stockholm, enligt ordinarie taxa ca 600 kr enkel resa. Hur är det möjligt för en fattig student? Kan ha berott på att det inte fanns en tillstymmelse till sista minuten-biljetter (jag tror att dessa biljetter endast existerar i teorin, jag har inte sett någon på ett tag i alla fall). Inte heller fanns det någon plats på något IC-tåg, på hela dagen. Må så vara att just denna dag, såväl som många andra är "en stor resdag". Tur att hennes pappa betalade, annars hade resan förstört denna månads ekonomi big time.

Del 2 - Nuet

Jag sitter i den fantastiska lägenheten, med en Mac! Äntligen. Tack alla, jag lovar att använda den väl.

Nyårsfirandet var gott, och väldigt lyckat. Om än lite vilt som vanligt. Dock var bakfyllan ingenting jämfört med förra året, och redan idag känner jag att jag är redo på att jobba 4 dagar i rad med början imorgon. Sedan blir det skola.

Min rapport är lite förträngd, men ska lämnas in idag. Tur att jag räknade med att jobba idag också så att det jätteeffektiva skrivfenomen som jag är har lyckats att nästan färdigställa rapporten på runt 10 timmar. Det är alltså drygt 20 sidor. Jag är nöjd.

I år ska jag ska slita med musiken och framförallt mitt låtskrivande. Jag ska ta varenda liten slant som blir över och lägga på musiksaker. Därför måste jag jobba mer än någonsin förr. Jag ska ge det en chans innan skolan är slut i sommar.

Det kommer bli tufft, och sjukhusbesöken kommer att krackelera en hel del av mina försök. Men nu har jag en plattform, ett hem, ett liv.

Gott nytt år, igen.

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Frey, eftersom du undanhållit din bloggkarriär så har jag nu en hel del läsning att ta igen! fy skäms! kanske träffas vi för sällan?

2009-01-02 @ 19:58:47
URL: http://neaaa.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Frey, eftersom du har undanhållit din bloggkarriär så har jag en hel del läsning att ta igen! Fy skäms! Kanske träffas vi för sällan?

2009-01-02 @ 20:00:07
URL: http://neaaa.blogg.se/
Postat av: maja

tur att du är så söt då...

2009-01-03 @ 23:28:23
URL: http://screenager.blogg.se/
Postat av: maja

varför skriver du inte lite oftare?

2009-01-13 @ 16:07:54
URL: http://screenager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0