Tekniken och garantiernas under

Enbart för att slippa färdigställa min rapport riktigt än, ska jag härmed dela med mig om några tankar om modern teknik.

1. Kameror
Förra julen fick jag en väldigt fin kamera i present av min kära mor och far. För att använda i mitt journalistiska arbete.

Innan sommaren kom hade batteriluckan lossnat, och denna gång hade jag faktiskt inte ens tappat den! Ny kamera beställdes, tog ett antal veckor för det fanns inga kvar i lager (konstigt, om alla gick sönder). Jag tog upp den nya, fina kameran och... objektivet fungerade inte. Efter några försök så insåg jag att man skulle ha ganska bra tur för att få kameran att starta utan objektivfel. Nytt garantiärende, och, hör och häpna, nu flera månader efter det första ärendet skulle jag minsann få en uppgraderad modell som plåster på såren, Bra så; Den har fungerat hittills och även om det inte var en uppgradering på alla punkter (sämre zoom) så är jag halvnöjd.

2. Mobiltelefoner
Samma sommar som kameran började att krångla köpte jag ny mobil. Eller ja, jag fick den när jag tecknade ett abonnemang som var mer fördelaktigt än det jag hade. Och då var det ju en billig, enkel telefon. Så jag tänkte att den kan väl inte krångla så mycket... Du säger det?

Nu har jag nyss lämnat in den, utan utbytestelefon (min telefon är för billig för att jag ska få det), för att vara mobillös i tre veckor. Om det de säger nu räcker.

Knappsatsen är trasig (okej den här kanske jag har tappat lite), vibratorn fungerar sporadiskt och, framför allt, sms-funktionen är ur funktion. Det är ju roligt när det är det enda man kan göra gratis. Jag stod helt enkelt inte ut med den längre.

3. Datorskärm
I mellandagsrean köpte jag och sambon en ny, fin, dyr (fast nedsatt pris) skärm till datorn. Tror du att det tog en vecka efter att vi hade satt upp den innan första pixeln dog? Nej, det gick lite fortare än så faktiskt. Det stör ju inte jättemycket, men visst vill man att sakerna bara ska fungera?

4. Sladden
I mellandagarna köpte jag också en ganska så bra sladd för att koppla ljud mellan mp3/dator och vår stereo. Synd bara att högerkanalens kabel inte fungerade. Inte har jag fått svar från supporten heller...

5. Min vackra Mac
Idag fick jag som sagt min vackra, hutlöst dyra presentMac. Men höljet till skärmen sitter löst. Jag försöker naturligtvis med Apples internetsupport, vilken jag av erfarenhet vet är omöjlig, innan jag kommer på att jag faktiskt har hela 90 dagars telefonsupport! Visst är det generöst?

Jag kommer fram direkt (dagens största överraskning) men sedan får jag vänta. Det är ett kosmetiskt fel som inte täcks av garantin, säger den första. Den andra jag pratar med frågar om jag vill ha en ny dator eller pengarna tillbaka. Skönt det i alla fall! Och framför allt; Jag behöver inte skicka iväg denna INNAN jag får en ny. Så jag slipper vara datorlös i alla fall!

Kontentan
Kontentan? Teknikens under. Jag slipper ju betala för supporten i alla fall, förutom genom telefonräkningar och tid; Det har ju varit en oerhört generös ettårsgaranti på alla ovanstående teknikfenomen. Visst är mycket av detta stora fel, och det är då kanske en självklarhet att man ska sitta timmar i support och vara utan produkten i veckor utan ersättning. Menen hel del är ju ändå fucking skitsaker. Man känner typ "orkar/hinner jag sitta i telefonsupport i en halvtimme och vara utan produkten i veckor bara för att åtgärda en lös plastkant eller en död pixel"? Självklart; Rätt ska vara rätt och inte ska det vara fel på produkten...men ändå. Visst känns det tröttsamt? Som om det inte finns någon kvalité i något tekniskt längre.

Jag tror ändå inte att jag har haft sjuk mycket otur, eller köpt sjukt mycket elektronikprylar under det senaste året. För det är ju i princip inget jag köpt/fått förutom ovanstående.

Det jag vet är att ska man köpa en elektronikvara av något slag så är det bäst att förbereda sig på ovanstående scenario. Vill du ha många får du nog lägga en arbetsdag i månaden på att fixa garantiärendena. För garanti finns ju fortfarande i alla fall. Tack och lov. Undrar när de ska börja ge en månads fabriksgaranti och 24 timmars telefonsupport på exempelvis mobiler - den största slit och släng-varan i dagens samhälle? Vem vet.

Frey

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0