Försäkringskassan

Här kommer ett litet kåseri kring denna lilla företeelse!

I mitt lilla liv har jag ännu inte fått så mycket erfarenhet av denna fashionabla myndighet. Det är klart, man har hört historierna, sett på nyheterna hur allt ska stramas åt, samt under hela uppväxten hört sin käre far säga saker i stil med "Den där jävla försäkringskassan! Man borde införa medborgarlön så skulle man kunna lägga ner den jävla myndigheten".

Vi börjar från början...

I slutet på sommaren var jag sjuk en del, och missade många behövda kronor från mina sommarjobb. Framförallt Dalenium blev lidande. Allt som allt blev det 5 + 7 dagar sjukfrånvaro, vilket i rena pengar vilket i rena pengar handlar om ca 7000 kr. Jag trodde att det bara var att bita i det sura äpplet, men min rutinerade fader sade: "Men du kan ju få sjukpenning från försäkringskassan!" Sedan är det ju karensdagen som man får räkna från under båda sjukperioderna, så egentligen är det 10 dagar som man då skulle ha rätt till sjukpenning.

Som tur var detta sjukdag ett; För att det är dagen man sjukanmäler sig som räknas som karensdagen enligt fk. Så orkar du dig inte upp ur sängen första sjukfrånvarodagen får du vackert se en sjukdagspenning försvinna! Jag anmälde i alla fall detta direkt, och fick då utan större krångel ett 5-sidigt häfte från fk där jag skulle skriva in allehanda uppgifter. Det var en hel del som var väldigt svårt, men tillsammans med far min lyckades vi efter ett par timmar fylla i allt korrekt!

Hur mycket pengar skulle jag få då? Jag räknade förstås med 80% av lönen, och ingenting för karensdagarna. Detta skulle förstås vara ett hårt slag eftersom jag skulle leva på sommarjobbspengarna halva hösten. Det enda man skulle skriva i häftet var dock beräknad årslön, så vi tänkte att det är bäst att ringa och fråga och se hur de räknar.

Jo minsann! Som icke fastanställd har man rätt till 80% av årslönen delat med 365 dagar! Har man bara några veckor sommarjobb fattar ni att det inte blir så mycket per dag. Ni fattar också att inte ens fastanställda (som iofs får penningen från arbetsgivaren en del av tiden) jobbar 365 dagar per år, och därför tycker jag ännu mer illa om detta sätt att räkna.

Men tji fick jag.

Efter inrådan från min far bestämde jag mig i alla fall för att uppge alla extraknäck på fk:s formulär, och på så vis få upp årsinkomsten lite grann. Sedan räknade vi ganska högt på årsinkomsten, så att jag i alla fall skulle få knappt 200 kronor per räknad sjukdag!

Detta gällde första perioden, den andra var jag inlagd och skulle behöva läkarintyg och grejer, för det måste man ha om man varit sjuk mer än en vecka! Jag orkade inte med hela en gång till och bestämde mig för att bara hoppas på period ett.

Nu kommer vi till nutid.

Jag har naturligtvis inte fått några pengar än. Men det fattar ni ju, det var ju bara ett halvår sedan jag var sjuk! Men just idag fick jag ett brev! Jag hoppades förstås på det bästa, att få mina nästan 1000 kronor.

Tji fick jag!

Jag är ombedd om att skaffa skriftliga intyg ifrån alla mina arbetsgivare, där de (och inte jag) anger hur mycket jag kommer att tjäna. Eftersom en av tre är i Stockholm är det ett ganska stort och tidsödande arbete. Det är klart att jag tjänar lite på att skicka brev till de och be de skriva på. Även om årsinkomsten kanske skulle bli lite lägre än jag beräknade. Så minus porton och sånt skulle jag nog få ca 600 kronor för mina 4 sjukdagar. Och då är det inte inräknat tiden att skriva brev, köpa frimärken, och så vidare.

Eftersom försäkringskassan är så generösa och nästan skulle kunna be om ursäkt för den långa handläggningstiden, får jag i alla fall gott om tid att samla de uppgifter de behöver. Dessa blanketter ska vara fk tillhanda senast den 23 januari 2009.

Jag tror inte att det är fysiskt möjligt för mig. I den bästa av postvärldar och med obegränsat med tid för mig att lägga på detta skulle det kanske gå. Jag skickar till arbetsgivarna måndag, får svar på onsdag, skickar igen och fk har dokumenten innan fredag. Som ni kan tänka er är detta inte något man har jättestor lust med.

Vad händer då om man inte utför detta arbete? Det ser bra ut, läser jag mellan raderna i brevet, för då räknar de ut min sjukersättning enligt de uppgifter de fått redan nu! Fan vad nice, tänker jag, då får jag ju den högre ersättningen utan arbete i vilket fall!

Tji fick jag.

Nästa rad "Om inte begärd handling inkommit senast ovan angivna dag (...) innebär det att du kommer att placeras i SGI noll från och med 28 juni 2008". Förstår ni vad som menas med detta? ...Jag har fått det översatt. Det betyder att får de inte blanketterna i tid kommer min SjukpenningsGrundande Inkomst att vara 0 fram till sommaren. Det vill säga; Jag får ingen sjukpenning nu, och hur sjuk jag än blir har jag har ingen möjlighet att få någon förrän efter 28 juni 2009!

Tji fick jag.


Vad ska jag göra?

Frey

Kommentarer
Postat av: sandra

Det låter ju inte så kul. Inte kul alls. Går det inte att telefonterra dom tills dom tröttnar och ger dig dina pengar?..

2009-01-16 @ 20:46:26
URL: http://kingjeremy.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Alltså jag fattar inte hur du orkar! Det är ju Frey vi pratar om! haha o ja, i mina ögon är du lite för lat för sådant här;-)

2009-01-16 @ 21:22:08
URL: http://neaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

dumma dumma dumma! jag ska skicka hotbrev till dem!

2009-01-17 @ 17:39:36
Postat av: sandra

Lund är snäll mot mig:) det funkar bra, än så länge har vi bara fått massa information och skojiga aktiviteter. Verkar det som om att det ordnar sig med f-kassan? har du nått några framsteg?

2009-01-24 @ 18:03:57
URL: http://kingjeremy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0