Ensam hemma - mat!?

Hej!

Jag känner inte riktigt för att skriva något här. Jag är ju så sjukt pretentiös så att jag gärna vill dra någon paralell till något sjukt viktigt ämne genom mina vardagsbetraktelser. Det är svårt att göra det om Soppa.

Anna har åkt till Stockholm igen för att fira födelsedagar. Jag har 389 kr kvar på kontot och ska ägna helgen till att installera en diskmaskin med far, jobba, och naturligtvis skriva komplettering till min projektarbetesrapport. Det sistnämnda ska vara inne på söndag, och jag förstår inte att sådana viktiga saker alltid råkar slinka ända ner i botten på min prioritetslista.

Men jag måste ju äta.

Även om min kära sambo är duktigare i köket än jag, så är jag i alla fal intresserad av matlagning. Jag har till och med infört två rätter till vårt middagsbord som jag lagar med nära nog ensansamrätt. En av de har jag lagat idag, och eftersom det verkar vara populärt med recept i bloggar så ska jag bifoga ett med lagom Freyisk pratsamhet och släktståndsmässiga höftmått.

Fransk bondsoppa (dedikerad till min franska syster och västerhöjdsgymnasiets kock)

Grundrecept (4 portioner):                                                                                                    Tid: Räkna med minst 1,5 timmar

1 stor purjolök
3 stora gula lökar
4 stora potatisar
Ev. Vitlök.
Rikligt med olivolja
Typ 5 dl mjölk
Typ 5 dl vatten
Lagom mkt redning
1 1/2 tärning grönsaksbuljong
Herbes de Provence (Timjan, Mejram, Kyndel, Rosmarin). Efter smak
Salt och peppar, efter smak.

Serveras med aioli och helst knäckebröd med ost (ej grevé, för det är en äcklig ost)

Naturligtvis finns det massa varianter. Jag tycker om den tjock med hela bitar. Vill man mixa eller mosa den skippar man redningen. Känner man sig lite rikare tar man mer purjolök och mindre gul lök. Känner man sig rik och smal byter man typ hälften av mjölken mot grädde (Mkt godare). Vitlök i soppan gör inte så stor skillnad, tycker jag, eftersom man ändå ska ha aioli på sedan. Man kan förstås variera kryddningen, jag hade lite basilika i idag. Kryddblandningen med accenterna är en bra allt-i-ett lösning för fattiga studenter (det blir säkert ännu bättre med färska kryddor). Möjligt att man kan ha creme fraische i också, för extra krämighet. Har inte provat.

Hur gör man då?

Häll i olivolja i en stor kastrull/gryta. Skär all lök i lagom grova bitar (typ ringar) och fräs på medelvärme tills de blir mjuka, söta, goda och en aning brynta. Häll på mer olivolja. Skär potatisen i lagom stora skivor (eller hur du vill, ju större desto längre tid tar soppan). Häll på kryddorna och låt det steka ihop sig lite till.

Koka vatten bredvid och häll på så det täcker potatisen och löken. Lägg i buljongen och mer kryddor. Låt det koka en stund, häll sedan på mjölk/grädde och låt koka en bra stund till. (Vi snackar åtminstone en halvtimme efter vattnet hällts på, så här kan du diska eller ngt). Det går fortare att koka med lock, men lägg det inte helt på för då kokar det över. Förstås!

När potatisen är lagom kokt löser man lagom mycket redning (potatismjöl eller idealmjöl t.ex.) i ett glas vatten och häller i. Meningen är att det ska bli tjockare soppa med mer redning men jag lyckas inte alltid med det. Kanske är det bättre att hälla i creme fraische någon gång. Med grädde blir det naturligtvis automatiskt lite krämigare och godare. Vill man mixa soppan kan man göra det här, och som sagt, skippa redningen.

Aioli kan man göra själv på massa olika sätt, eller köpa.


Jag skulle vilja säga att denna soppa skulle kunna figurera under rubriken enkla och billiga studentsoppor.

Det är en väldigt bra vintersoppa, ni vet den tiden på året då man kan köpa potatis för 1 kr/kilo på Maxi och sommarjobbspengarna för länge sedan är borta. Den går att servera till vegeterianer, och är faktiskt väldigt god om jag får säga det själv! Dessutom är den ganska nyttig om man inte har för mkt majonäsig aioli på (vilket man har).

Lycka till!




Nu har jag varit så sjukt duktig så uppdateringar på vad jag har hållt på med det sista skriver jag någon annan gång då jag egentligen måste skriva uppsats!

Nu ska jag diska. Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: maja

du är så fruktansvärt gullig ditt storpyss!

2009-01-16 @ 17:26:27
URL: http://screenager.blogg.se/
Postat av: Prinsessan

sötsöt grevé är en GOD ost!!

2009-01-21 @ 10:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0