En väldigt gullig helg i Malmö

Hej igen!

I fredags lämnade jag och Anna Sverige för en något försenad födelsedagspreset till den söta flickan! När jag beställde biljetter till Jesus Christ Superstar sådär en månad innan födelsedagen i somras var det med tanke på premiären den 31 oktober. Redan då var dock den 24 januari den enda fredag/lördagen med lediga platser under föreställningens uppsättningstid (vilken är fram till mars)!

Det hela blev till en "weekend" som det så gulligt heter på utrikiska. Tack vare mors söta vän som fick sin första påhälsning av mig sedan Malmöflytten för sisådär 7 år sedan. Det var ju inte jättelätt att ta sig, även om lägenheten låg löjligt centralt och jag och Anna har världens bästa kombination av kartminne/lokalsinne. Värdinnan var nämligen i England och dottern på Cuba. Speciellt inte eftersom vi glömde numret till den som skulle släppa in oss på vardagsrumsbordet!

Sent omsider lyckades vi ändå få tag på insläpparen, Danny. En väldigt spännande konstnärsmänniska som under de senaste åren varit värdinnans stadiga sällskap. Han försvann sedan hastigt, och vi kunde göra oss hemmastadda i den fantastiska lägenheten. Senare kom värdinnan hem från sin jobbresa, och tillsammans med den återvändande Danny hade vi en riktig mysfredagskväll!

Jesus Christ!

På lördagen blev vi guidade runt staden och hann även med en fika innan det blev dags för föreställning. Vi hittade till den ganska imponerande operan och fick uppleva en otroligt bra föreställning. Annas favvo Ola Salo infriar faktiskt de högt ställda förväntningarna med råge, medan idel stora musikalnamn backar upp honom. Förutom Jesus får Judas sägas vara musikalens viktigaste roll, och från denne kommer även kvällens bästa musikalröst.

Efter en något trevande inledning lyckas den bakgrundsplacerade orkestern framföra musikalklassiker efter musikalklassiker med både känsla och pondus. De avslutande instrumentalpartierna är fantastiskt vackra. Trevande inledning är för övrigt ett epitet som kan appliceras på hela föreställningen, andra akten överträffar helt klart den i sig lysande första.

Kanske når inte Olas nyöversättning samma höjder som hans Jesustolkning, men slutbetyget för föreställningen måste ändå bli en solklar femma!


Efteråt träffade vi vår värdinna över en fantastiskt god och trevlig thai-middag. På söndagen fortsatte vi vår stadsvandring och med hjälp av infödingen Danny fick vi se såväl den gamla stadskärnan som de nya hippa kvarteren Bo01 och dockan med Turning Torso i centrum. Speciellt Bo01 visade upp spännade, modern design. Dessa nya bebyggelseområden är, om jag förstått det rätt, till stor del byggda på konstgjorda öar där det förr varit industrier. Allihop bjuder på ett fantastiskt läge alldeles invid Öresund.


Igår natt kom vi då hem. Idag har jag börjat planeringen med mina vårterminsveckor. Som student är det ofta svårt att separera fritid och pluggtid, speciellt med så mycket eget arbete som jag har. Därför tänkte jag för en gångs skull planera min tid lite nu i vår! Vill ni se om jag lyckas är det bara att hålla utkik:)

Frey


Kommentarer
Postat av: maja

det låter ju jättemysigt ditt sötpyss!

2009-01-26 @ 21:09:07
URL: http://screenager.blogg.se/
Postat av: Stina

Vad roligt! Låter som ni haft en kanonhelg :D

2009-01-26 @ 22:42:19
URL: http://smilet88.blogg.se/
Postat av: Anna

Oh, vad skoj! Jesus Christ Superstar :) Ola Salo är inte dum..inte dum alls..haha.

2009-01-27 @ 18:31:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0