Vad tror ni att jag möjligtvis skulle kunna skriva om nu?

Jaa. Jag kan ju inte låta bli att titta på spektaklet år efter år. För ett spektakel är det verkligen och det blir knappast mindre varje år. Trots allt är det ju låtarna det handlar om, och eftersom det naturligtvis intresserar mig börjar jag där.

Så här tänkte jag när jag bara hört låtarna:

Musikaltjejen med "rock"låt. Mjaa, helt okej öppningsnummer även om refrängen inte var bra nog i mina ögon. Men lite coolt och tufft sådär.
Plats 6

Den lilla fagra killen med mespoplåten. Helt klart en bättre låt, kan nog bli en halvhit sådär. Men ganska anonym och fjantiga scentjejer.
Plats 4

Söt-äkta-helylle-Emilia med retrolåt. Ganska bra, mysig, kan nog ro hem många poäng på hennes charm bara. Få tjejer som lyckas vara så totalt teddybjörnssöta. Attans vad liten hon var när hon gjorde "Big big girl"!
Plats 3

DansbandsScotts. Första stora favoriten, men helt klart under förväntan, även om det är min fd gitarrlärare och allas vår Dille som ligger bakom, tillsammans med jätterutin-Pling. Tråkig refräng som inte lyfter.
Plats 5

Häx-Shirley med Bobby/Pling ballad. Storfavorit. Har ju aldrig gillat henne förstås, som titeln antyder. Men låten höll väl verkligen inte? Eller? Och inte hennes "röst" heller?
Plats 7

Nytt-Alcazar-Alcazar. Ny uppsättning igen, men med en tradition av bra låtar, speciellt i festivalsammanhang. Även denna gång, sjukt bra, modern discodänga rakt igenom, där jag ändå tyckte att refrängen var det svagaste kortet. Bäst överlag låtmässigt.
Plats 2

Janis-wannabe-Uggle-Caroline. Återigen festivalens originalitet. Jag har ju naturligtvis svårt att se en soullåt utan refräng som ett hot. Även om hon ska vara det "äkta" inslaget. Och det är hon väl? Men inget här att göra; Även om de fyra första tonerna/harmonierna i "refrängknorren" är ABBA.
Plats 8

Tonårsstjärna-goes-sexsymbol. Hon ser faktiskt naturligare ut än vanligt, och refrängen var ju snuskigt bra. Även om låten som helhet är sämre än Alcazars är refrängen snäppet starkare, och den mer polyrytmiska inramningen har större chans utomlands, tror jag.
Plats 1

Jag har ju försökt att tänka tävlings/låtmässigt. Skulle jag försöka väga in hur jag trodde svenska folket skulle rösta också, skulle väl förhandsfavoriterna Scotts och Shirley varit högre.

Lite trivialiteter: Inget kan mäta sig med Björns succé, inte ens Freddie Wadling. Och Sorry Petra, jag tycker inte alls illa om dig, men jag gillar Luuk. Det blir lite för mycket skrik och missade poänger för mig ikväll. Även om "Vi har ovanligt unga tävlande idag, lägger man ihop åldern på alla kvällens tävlanden blir den totalt ändå tre år yngre än Christer Sjögren" var bra.

DISKUSSION

Och som det blev! Svenskarna upphör aldrig att förvåna. Det var dock riktigt kul att Shirley floppade, att Alcazar höll för trycket och att söt-gulligull-Emilia överraskade. Men det som var katastrof var ju förstås den "internationella juryn" som ska "öka Sveriges chanser i eurovision" eftersom vi inte verkar "veta vad som funkar". Och naturligtvis alla andra hopplösa bombastiska nyheter, signerade Christer Björkman.

Denne man kan ju till stor del beskyllas för över-över-bombastifikationen av spektaklet. Fyra deltävlingar, plus final och andra chansen. Visst. Två röstningsomgångar i varje delfinal... Varför? Men visst. Detta var ju dock närmast pinsamt.

Nu ska det stackars utsugna finanskrisfolket rösta inte mindre än TRE gånger i varje delfinal. Först ska man rösta bort tre. Sen ska man rösta i två "dueller". Är det bara jag som inte fattar meningen med detta? "underhållningsvärde" skulle nog Björkman sagt. Men jag tycker snarare att speakern försa sig lite inför programmet. "Det är ni tittare som gör detta evenemang möjligt, men inte bara genom TV-avgiften, utan genom att ni röstar..." Blooper eller? HA Ha ha.

Sedan är det ju sjukt kul att af Ugglas inte bara får komma till andra chansen. Utan att Björkmans "internationella proffsjury" röstade fram "Snälla, snälla, snälla, snälla" till låten ur kvällens startfält som skulle ha "störst chans i europafinalen". HA Ha ha ha. Jag hade ju fortfarande lite hopp för den forna A-Teens-donnan. 

Resultat:

Globen:
Emilia - You're My World
Alcazar - Stay The Night

Andra Chansen:
Scotts - Jag Tror På Oss
Caroline Af Ugglas - Snälla, snälla

5 Nina Söderquist - Tick Took
6 Marie Serneholt - Disconnect Me
7 Jonathan Fagerlund - Welcome To My Life
8 Shirley Clamp - Med Hjärtat Fyllt Av Ljus

Internationella juryns val: (25% finalchans, möter juryns val i de tre andra delfinalerna om en plats i finalen)
Caroline Af Ugglas - Snälla, snälla

Kommentarer
Postat av: carja

Snygg analys!

//Mor

2009-02-08 @ 09:59:17
Postat av: maja

hahaha. det är ju nästan (läs: NÄSTAN) så jag sörjer av att inte få dela denna upplevelse med dig.

2009-02-09 @ 20:35:18
URL: http://screenager.blogg.se/
Postat av: FarAlf

Hej, vill bara skriva att jag upptäckt din blogg. Jag kommer att läsa den framöver.

Nu ska jag försöka göra några ramar att spänna upp några kinesiska broderier runt...

2009-02-12 @ 15:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0